Cerita tentang Biskut Timbang – Apa ada dalam tong itu?


Aku duduk kawasan kampong kampong masa kecik dulu.  Namanya Kampung Melayu Sri Kundang.  Dulu rumah rumahnya dibina separuh batu bata separuh papan kayu.  Dulu jalan jalan depan rumah semuanya pasir tiada tar.  Ketika itu ianya memang boleh dipanggil kampong, ketika itu.  Kami main pasir, kami main senapang kayu, kami main lastik, kami main guli.  Walaupun kawasan kami terletak di pinggiran Lembah Klang, kami masih terasa kampong ketika itu, ketika itu.  Kedai kedai pasaraya jauh sekali, hanya ada kedai runcit dua tiga buah.  Di kedai kedai inilah kami membeli keperluan makan dan jajan.  Kalau dikenang kembali, memang cukup klasik keadaannya ketika itu.

……………………………………………

Kalau ke kedai runcit kampong, antara perkara yang boleh menggembirakan aku sebagai budak kecik ketika itu sudah tentulah dapat membeli biskut biskut timbang dalam tin.  Harganya murah dan terdapat berbagai aneka jenis.  Maklumlah kedai runcit kampong, mana nak dapat makan biskut biskut pre-packed yang iklan dalam tv ketika itu.


Sekarang aku nak cerita sikit pasal jenis jenis biskut timbang yang aku pernah makan dan aku suka makan.  Ok, mari kita mulakan.

 Biskut Merrie (Marie)


Datuk kepada segala biskut timbang.  Rasa sedikit manis dan lemak.  Berbentuk bulat.  Aku rasa namanya dapat dari perkataan ‘Merrie’ yang terukir pada biskutnya, kalau tak silap aku.  Sedap dimakan pada bila bila masa sahaja.  Namun masakini, biskut Merrie telah ternoda kerana ramai suri suri rumah telah menggunakannya untuk membuat kek batik.  Kau kejam!

Biskut Pusat


Aku tak tahu mana datangnya nama biskut pusat ini tapi inilah nama yang aku panggil.  Mungkin kerana bentuknya barangkali?  Berbentuk bulat kecil dan mempunyai topping gula berwarna warni walau hakikatnya rasanya tetap sama tak kira warna apa.  Aku paling suka kalau makan gula dia sahaja tapi kalau banyak sangat terasa ngilu kat gigi, manis.

Biskut Jari


Satu lagi jenis biskut yang diminati.  Berbentuk seperti jari dan sudah tentulah namanya diperolehi dari situ.  Rasanya juga lemak lemak manis.  Kalau tak salah aku ada yang jenis disaluti gula, kalau tak salah akulah.  Memang sesuai dijadikan snek atau dimakan sambil berjalan jalan atau rombongan sekolah.  

Biskut Kapal Terbang
  

Kalau kau tak pernah makan biskut kapal terbang, kau memang rugi.  Zaman kanak kanak kau memang tak klasik.  Berbentuk kapal terbang dan berasa pedas pedas manis.  Warna kemerahan dan oren sikit bergantung kepada berapa banyak pewarna yang diletak.  Ini antara favourite aku.  Kiranya biskut kapal terbang ini boleh menandingi cekedis cekedis yang dijual di pasaran ketika itu.


Biskut Krim (tangkup)


Biskut jenis ini ada banyak jenis.  Yang paling aku ingat berbentuk segi empat tepat diapit krim ditengahnya.  Krimnya sudah tentulah manis, rasa vanilla kot? Entah tak ingat sangat.  Biskut ni kalau makan banyak banyak boleh buat gigi rasa ngilu jugak.

Biskut Coklat (Choc Fudge – Kejap ada kejap takde)


Ini merupakan biskut yang berevolusi dari biskut Choc Fudge keluaran Lu (kemudian bertukar kepada Danone).  Berbentuk bulat bertangkup cokelat.  Masa dulu mana nak dapat biskut Choc Fudge yang ori.  Asyik melangut tengok iklan depan tv.  Nasib baik biskut timbang menyelamatkan keadaan budak budak kampong dengan mengeluarkan biskut jenis ini. (Gambar aku pakai gambar Oreo yang lebih kurang sama bentuk sebab aku tak jumpa gambar sebenar biskut coklat)



Biskut Lemak


Kalau biskut Merrie ialah datuk kepada semua biskut timbang, biskut lemak ialah moyangnya.  Kau tak pernah makan memang jahil mengenai biskut timbang.  Biskut ini juga dikenali sebagai biskut empat segi atau biskut kering.  Masa ni biskut Jacob atau Hwa Tai atau Cap Ping Pong belum terkenal lagi.  Sering dijadikan jamuan di balairaya kampong atau gotong royong kampong.  Kalau nak dihidangkan pada tetamu pun mudah.  Ada juga jenis yang bergula dalam bentuk empat segi sama juga.

……………………………………………

Ok, ambik masa sekejap.

Mainkan ‘irama’ ini. 


Aku boleh bayangkan aku bermain hujan waktu petang dengan adik aku dan kawan kawan yang lain.  Basah kuyup kesejukan.  Emak panggil balik sambil marah marah, nanti demam katanya.  Segera kami mandi air kolah.  Pakai baju tshirt dan seluar panjang  pasar malam persalinan tidur kami yang rasmi.  Kami duduk tepi pintu memerhatikan hujan turun membawa rahmat.

Bayangkan.

Emak kemudian menghidangkan teh susu.  Panas, kurang manis.  Dihidangkan jugak biskut lemak tersusun atas piring.  Aku celup dalam teh di dalam cawan.  Kami makan bersama sekeluarga sambil menghayati hujan yang turun.  Kalau dicelup lama lama, biskut lemak akan lembik dan jatuh ke dalam cawan.  Kami gelak terhibur.  Bunyi hujan tenang.  Suasana dingin tenang.  Ahh . . . memang klasik.




Nota biskut
- Gambar gambar biskut aku ambik dari google tanpa mintak izin.
- Tenkiu pada isteri aku sebab memperkenalkan irama hujan tersebut.


11 ulasan:

  1. salam....
    en ismail,ntah nape saya suka jenguk blog KLASIK nie...kdg2 tu,time bosan dan takde idea wat writing,saya suka masuk blog nie sebab,n3 yg dipaparkan ini mengingatkan kisah2 ms muda dulu.....tang biskut nie pun sama,semua biskut yg kat atas tu memang peberet kalo gi kedai....lebih2 lagi biskut pusat tu....kat kg saya pun panggil nama tu.....hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh tenkiu tenkiu. Saya just tulis kalau ada masa lapang. Banyak lagi kerja PhD yang nak kena tulis.

      Entah dari mana tah datangnya nama biskut tu?

      Padam
  2. siyes ke nama dia biskut pusat? ni 1st time aku tau nama dia. pusat eh? hahaha.

    dulu biskut yg aku suka biskut pusat tu, biskut oreo tipu, dgn biskut yg tgh dia ada jem nenas keras kejung. layannnn je cicah dgn kopi.

    *

    cemana ko taruk lagu tu eh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul nama dia biskut pusat... Biskut jem nenas pun pernah makan tapi tak berapa minat sangat hahaha...

      *

      Nak taruk lagu tu sama macam copy dari youtube tapi kau kecikkan saiz dia manually. Harap membantu.

      Padam
  3. saya suka entry ini. sgt nostalgia

    BalasPadam
  4. Yeahhhhh.... Suka juga jenguk ke sini..... Sangat menyentuh kalbu kenangan2 yg dicoretkan .... Sama... Akak juga bdk kg melalui apa yg ismail lalui.... Hhmmmm indahnya zaman dolu2 ... Bebassssss untuk
    melakukan aktiviti kekanak kanakan..... Panjat pokok... Main kemah2 , main kawin2 .... Mandi hujan ... Ahhh semuanya tinggal kenangan

    BalasPadam
  5. kenangan yang tidak akan dilupaka...betul2 klasik...

    BalasPadam
  6. kenangan yang tidak akan dilupakan...betul2 klasik...

    BalasPadam
  7. Ko lupa satu lagi biskut timbang yang selalu menjadik pilehan, yakni biskut jem yang bentuk dia macam rim kete ...

    BalasPadam
  8. Bestnya msa dlu...aku anak tokey kedai runcit...mmg 2lah keja aku dr umur 6thn..tukang timbang biskut.. segenggam msuk plastik..sekeping masuk mulut.. biskut dlu sedap..yg biskut pusat 2.ku panggil biskut aiskrim... biskut wafer...kegemaran org kaya2.. dtg beli sekilo..uih..kaya2.. yg kdg geram..bebudak dtg bwk 40 sen nk beli biskut @ kacang goreng... tp arwah bpk kta.. org nk beli..kita jual la..wlau kdg xsampai hati nk bg yg xsampai brp keping 2...yg nk d share makan ntah dgn brp org.. byk lg biskut sedap zaman dlu.. karang tlebih cite... dh mcm tuan pnya blog plk..anyway... thanks 4 sharing all the sweet memories.... salam...

    BalasPadam
  9. Bestnya msa dlu...aku anak tokey kedai runcit...mmg 2lah keja aku dr umur 6thn..tukang timbang biskut.. segenggam msuk plastik..sekeping masuk mulut.. biskut dlu sedap..yg biskut pusat 2.ku panggil biskut aiskrim... biskut wafer...kegemaran org kaya2.. dtg beli sekilo..uih..kaya2.. yg kdg geram..bebudak dtg bwk 40 sen nk beli biskut @ kacang goreng... tp arwah bpk kta.. org nk beli..kita jual la..wlau kdg xsampai hati nk bg yg xsampai brp keping 2...yg nk d share makan ntah dgn brp org.. byk lg biskut sedap zaman dlu.. karang tlebih cite... dh mcm tuan pnya blog plk..anyway... thanks 4 sharing all the sweet memories.... salam...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...